Farby Allbäck – naturalna siła w ochronie drewnianych łodzi

16-12-2024

W świecie pełnym syntetycznych lakierów i farb, jest grupa właścicieli drewnianych łodzi, która szuka rozwiązań zgodnych z naturą. Farby lniane Allbäck, produkowane w Szwecji, zdobywają uznanie nie tylko w konserwacji zabytków, ale także w szkutnictwie. Dlaczego? Bo drewno „rozumie” olej lniany — i odwrotnie.

Drewniana łódź to nie tylko środek transportu. To dzieło rąk, tradycji i pasji. Drewno oddycha, pracuje, starzeje się — i potrzebuje wykończenia, które nie będzie mu przeszkadzać, lecz wspierać. W przeciwieństwie do nowoczesnych rozwiązań, farby lniane Allbäck nie tworzą szczelnej skorupy, mimo to chronią drewno, pracując razem nim.

Aby nie być gołosłownymi przedstawiamy informacje oparte o wypowiedzi właścicieli drewnianych łodzi i recenzję kapitana Davida Billa z magazynu Small Boats Monthly, który testował farby lniane Allbäck na różnych gatunkach drewna i opisał ich zastosowanie w konserwacji słynnego statku Charles W. Morgan.

Testy na różnych gatunkach drewna

Kapitan Bill przetestował farby Allbäck na sośnie, mahoniu, cedrze, teaku i orzechu. Farba rozprowadzała się gładko, nie zostawiała smug, a po wyschnięciu dawała matowe lub półpołyskowe wykończenie. Co więcej, do czyszczenia pędzli użył mydła lnianego — bezpiecznego dla skóry i środowiska.

Case study: Charles W. Morgan

Podczas renowacji 174-letniego statku wielorybniczego Charles W. Morgan zastosowano właśnie farby i oleje lniane Allbäck.

Charles W. Morgan to najstarszy zachowany drewniany statek wielorybniczy na świecie, zbudowany w 1841 roku. Przez dekady był eksponatem w Mystic Seaport Museum, ale w latach 80. XX wieku jego kadłub zaczął wykazywać poważne oznaki degradacji. Przyczyną okazały się nowoczesne farby syntetyczne, które — choć miały chronić — zatrzymywały wilgoć i przyspieszały gnicie drewna. Zespół konserwatorski, kierowany przez cieślę Roba Whalena, zdecydował się na radykalną zmianę podejścia. Zamiast kolejnych warstw chemicznych powłok, sięgnięto po sprawdzone, historyczne rozwiązanie: farby lniane Allbäck.

Z powierzchni usunięto warstwy starej farby i zabrudzeń. Zastosowano mydło lniane Allbäck — bezpieczne dla drewna i środowiska, a jednocześnie skuteczne w usuwaniu tłuszczu i pleśni. Nowe deski nasycano gotowanym olejem lnianym, stare oczyszczano i zabezpieczano tą samą metodą. Cały kadłub pokryto dwiema warstwami czarnej farby lnianej Allbäck. Farba była nakładana cienko, zgodnie z zasadą „lepiej mniej, ale dokładnie”. Dzięki temu nie tworzyła szczelnej skorupy, lecz elastyczną, oddychającą powłokę. Po zakończeniu malowania, powierzchnie były okresowo przecierane olejem lnianym, aby utrzymać ich elastyczność i odporność na warunki atmosferyczne. Renowacja Charles W. Morgan z użyciem produktów Allbäck nie tylko przywróciła mu dawny blask, ale też zapewniła zgodność z historycznymi metodami konserwacji.

Charles.W.Morgan

Foto: Rhvanwinkle, wikipedia.org

 

Case study: Reaper

Renowacja zabytkowego statku to nie tylko kwestia techniczna — to decyzja o tym, jak traktujemy dziedzictwo, materiał i środowisko. W przypadku Reapera, flagowej jednostki Scottish Fisheries Museum, wybór był jasny: tradycyjne materiały, w tym olej lniany, okazały się najlepszym rozwiązaniem zarówno dla drewna, jak i dla autentyczności projektu. Olej lniany, pozyskiwany z siemienia lnianego, był stosowany w szkutnictwie od wieków. Wnika głęboko w pory drewna, zabezpieczając je przed wilgocią, ale pozwalając na naturalne odparowywanie wody. W przeciwieństwie do farb syntetycznych, utwardza się nie przez odparowanie, lecz przez polimeryzację — tworząc trwałą, elastyczną powłokę. Donald MacDonald, członek Boats Club, przeprowadził testy na kawałkach dębu i modrzewia. Nakładał surowy olej lniany raz lub dwa razy w tygodniu, obserwując jego zdolność do wysychania. Następnie zastosował warstwy farby na bazie gotowanego oleju lnianego. Efekt? Trwała, sucha i estetyczna powierzchnia — zgodna z charakterem jednostki z 1902 roku. W przypadku Reapera, zastosowano czarną farbę lnianą na kadłubie, co jest zgodne z tradycyjnym wykończeniem szkockich łodzi rybackich z początku XX wieku.

 

Reaper

Foto: Jim Bain, wikimedia.org

 

Co o farbach na oleju lnianym mówią eksperci?

Capt. David Bill, autor w Small Boats Magazine, pisze:

„Farba lniana pozwala drewnu oddychać. W przeciwieństwie do nowoczesnych farb akrylowych i alkidowych, nie tworzy szczelnej bariery, która zatrzymuje wilgoć i prowadzi do gnicia drewna.”

Rob Whalen, główny cieśla projektu renowacyjnego:

„Farba lniana Allback okazała się najlepszym wyborem w kontekście konserwacji jedynego na świecie zachowanego żaglowca wielorybniczego.”

Thad Danielson, szkutnik z Massachusetts:

„Farby Allbäck nie pękają ani nie łuszczą się. Moja łódź SEA HARMONY wyglądała tak samo po siedmiu latach. To oszczędność czasu i pieniędzy.”

Ben Fuller, kurator muzeum łodzi, dodaje:

„Używam Allbäck na wiosłach i masztach. Wygląda pięknie, ale trzeba ją dokarmiać. To nie jest system ‘pomaluj i zapomnij’.”

Użytkownik forum Canal World:

„Farba lniana dobrze się trzyma, ale wymaga regularnego odświeżania olejem. Praca z nią jest przyjemna, ale trzeba ją rozumieć.”

Użytkownicy forum Wooden Boat:

„Używałem jej dość często na łodziach i w projektach zewnętrznych. Potwierdzam, że nie łuszczy się ani nie pęka, ale po prostu „wyparowuje” z drewna, gdy z czasem ulega zniszczeniu. Poza tym jest bardzo łatwa w utrzymaniu i odnawianiu."

"Po 7 latach niebieska farba olejna lniana wyglądała trochę matowo. Po prostu wziąłem tani pędzel, nałożyłem cienką warstwę gotowanego oleju lnianego (z Home Depot) i przetarłem wszystko czystymi, miękkimi szmatkami. Farba wygląda jak nowa."

 

Jak działa farba Allbäck?

  • Oddychalność – nie zatrzymuje wilgoci, co zmniejsza ryzyko gnicia drewna.

  • Brak toksyn – zero rozpuszczalników, mikroplastiku, substancji ropopochodnych.

  • Łatwa renowacja – nie łuszczy się, można ją odświeżyć bez szlifowania.

  • Naturalne dodatki – dedykowany dodatek (zawierający tlenek cynku) sprawia, że farba działa przeciwgrzybiczo.

Wnioski

  • Farba Allbäck jest ceniona przez ekspertów za naturalność, oddychalność i zgodność z tradycyjnymi metodami konserwacji.

  • Wymaga świadomego podejścia: regularnego „dokarmiania” olejem, cierpliwości i zrozumienia procesu utwardzania.

  • Idealna dla klasycznych łodzi drewnianych.

Farba lniana to nie tylko produkt — to filozofia pracy z drewnem. Wymaga uważnego nakładania i regularnej pielęgnacji, ale w zamian daje trwałość, piękno i  bezpieczne dla środowiska wykończenie. Wybierając tradycyjne wykończenie, nie tylko chronisz łódź. Wspierasz rzemiosło, lokalne techniki, wiedzę przekazywaną przez pokolenia.

 

Źródła:

 

 
Polecane produkty
Allbäck farba lniana  - Linseed Oil Paint
tradycyjna szwedzka farba olejna uniwersalna - farba lniana bez rozpuszczalnika
Allbäck Olej lniany surowy
olej organiczny roślinny - naturalny impregnat do drewna
Polecane artykuły
Pomalowane i co dalej?
Pomalowane i co dalej?
18-04-2023
Odkrywamy ciemne strony malowania farbą na oleju lnianym - opisujemy typowe problemy i metody konserwacji pomalowanej powierzchni. Chcesz wiedzieć dlaczego powstały bąble i zacieki? No i jak uratować żle pomalowaną powierzchnię?  Więcej